ERC Consolidator Grant til Søren Ulstrup

Søren Ulstrup modtager 2 millioner euro til projektet EXCITE via et prestigefyldt Consolidator Grant fra det Europæiske Forskningsråd.

Søren Ulstrup

Faseovergange i materialer styres normalt ved hjælp af termodynamiske principper. For eksempel, hvis temperaturen af kviksølv sænkes fra stuetemperatur til ca. -269 °C, vil materialet skifte fra at være et metal til at blive en superleder. Fremkomsten af kvantematerialer åbner op for en række nye lovende metoder til at styre den slags faseovergange ”on-demand”.

I ERC Consolidator-projektet EXCITE med den fulde titel "Exposing Hidden Electronic Configurations in Atomically Thin Superstructures with Extreme Light" vil Søren over de næste 5 år forfølge en hypotese om, at nye faser kan programmeres i kvantematerialer med en tykkelse på enkelte atomlag ved brug af ekstreme former for lys. Søren vil anvende en unik kombination af lys i form af synkrotronstråling fra ASTRID2 og ultrahurtige laserpulser til at udløse og undersøge faser, som hidtil ikke har været eksperimentelt tilgængelige.

Projektet vil muliggøre etablering af banebrydende infrastruktur til undersøgelse af kvantematerialer ved ASTRID2. På sigt kan projektet potentielt åbne for optiske metoder til at styre elektroniske egenskaber af materialer, hvilket for eksempel kan anvendes til at realisere ultrahurtig hukommelse i mikrochips.

ERC Consolidator Grants tildeles unge lovende forskere mellem 7-12 år efter opnået ph.d.-grad, som er ved at konsolidere deres egen uafhængige forskningsgruppe. Evalueringsprocessen er opdelt i to trin, hvor et panel af eksperter inden for det relevante forskningsfelt rangerer ansøgere ud fra en detaljeret projektbeskrivelse og et interview. Projekter udvælges ud fra et kriterie om excellens, hvilket vil sige at ansøgeren skal kunne fremvise en historik af fremragendebedrifter, ekspertise og kreativitet, at projektet er ambitiøst og banebrydende, samt at der er balance mellem risiko/gevinst og projektets gennemførlighed.